Tervetuloa Teljän Radioamatöörit Ry sivuille

Olet täällä:   Etusivu > Tarinoita > Miss Mosquita
ylös
Page
Menu

Miss Mosquita

Olin jo jonkin aikaa etsiskellyt amatöörin rakentelutaidoille sopivaa QRP-rigiä 7 MHz:n CW:lle. Valitsin 7 MHz siksi, että sillä saa helpommin pitempiä yhteyksiä kuin esim.3,5 MHz:llä. Pikkurigien rakentelu on taas tulossa muotiin, palataan amatööritoiminnan alkulähteille.

Miss Mosquita on nimensä mukaisesti pieni ja pippurinen QRP-rigi 40-metrin CW:lle. Se on saksalainen rakennussarja, josta sain vinkin bremerhavenilaiselta skedikaverilta Heinzilta, DJ9CN.

Teknisistä tiedoista mainittakoon mm.:
RX on superi, jossa on RX-rakenteissa suosittu Cohn-kidesuodin.
Jännitesäädettyillä kapasitanssi diodeilla toteutettu VFO kattaa 7 MHz:n alkupään CW-alueen.
Automaattinen välitaajuuden vahvistuksen säätö.
TX:n ulostuoteho on maksimi 5 wattia.
CW:n myötäkuuntelu.
Käyttöjännite 10-14 volttia tasavirtaa.

Rakenne
Rakennussarjan hintaan 125 € sisältyy kaksipuolinen piirilevy, kaikki komponentit, kotelo, oheisosat kuten esim. asteikolla varustettu VFO-potikka ja aloitteleville rakentelijoille tarkoitettu rakennusohje.

Alla olevassa kuvassa on allekirjoittaneen laatima lohkokaavio. Kytkentäkaavio löytyy netistä esim. kirjoittamalla Googleen: QRP Project. Minusta kytkentäkaavio näytti alkuun pelottavan mutkikkaalta ja pienten komponenttien sijoitettu piirilevylle oli kovin tiivistä. Päätin kuitenkin yrittää.


Kolvityö
Rakentelu oli jaettu pienempiin osakokonaisuuksiin ja aina osan tultua valmiiksi suoritettiin toimivuuden testaus. Rakenteluni eteni hitaasti ja yritin olla tarkkana, jo yksin komponenttien tunnistus edellytti melkoista tarkkuutta. Timo , OH1SM kokosi saman laitteen paljon nopeammin.

Töppäykset
Kaikesta huolimatta osoittautui, että VFO:ssa kaksi konkkaa (47nF ja 47pF) olivat vaihtuneet keskenään. Lisäksi VFO:n tehonsäätöpotikka oli väärin kytketty. Taisi olla huono päivä, kun kokosin tuota VFO-yksikköä.

Laitetta kokeillessani sohlasin niin paljon, että sain tuhottua jännitteensäätäjät, jokin oikosulku siinä tapahtui ja päätepapukin (MOS FET RD16HHF1) pimeni. Kyseistä fettiä en Suomesta saanut mutta rakennussarjan toimittajalta se tuli muutamassa päivässä. Lopulta laite alkoi toimia, kun Sakukin, OH1KH sitä ensin viritteli ja ensimmäiset QRP-kusot tuli pidettyä. Kuitenkaan kaikki ei ollut ihan kohdallaan. Taajuusasteikkokin oli pielessä, VFO:n alue oli sähkötykseen liian korkealla..

Taas kerran kokeiluissa meni päätepapu. Myöhemmin selvisi, että käyttämästäni 40 m:n dipolista syöttöjohto oli irronnut antennista ja tätä en heti huomannut.

Sitkeys palkitaan
Pidin rakentelussa pienen pakollisen tauon uutta päätepapua odotellessa. Jälleen fetin vaihto ja samalla tarkistin rigin kaikki viritykset tarkasti rakennusohjeen mukaan ja mitä kummaa….. VFO.n alue oli paikallaan, tehoakin vaikutti lähtevän mitä nyt 5 W:n polttimolla sitä pystyin arvioimaan. Muutama testi-QSO velipojan , OH1DG.n kassa osoitti epäilyn oikeaksi, itse rakentamani laite toimi, jippii!

Speditio Utsjoki
Olin kertonut kotona ja kerhollakin, että lähden käymään Utsjoella kahvilla, eihän sitä ainakaan kotona kukaan todesta ottanut. Sen takia se oli pakko toteuttaa. Toki minulla oli alun perin taka-ajatuksena ottaa neiti Mosquita mukaan ja pitää QSO likipitäen EU:n pohjoisimmasta lokaattoriruudusta.



Yhtenä elokuun aamuna OT Martti istui siniseen Hondaan ja suuntasi kohti pohjoista. Maisemat vaihtuivat mukavaa vauhtia, kunnes jossakin Närpiön paikkeilla kettu loikkasi tielle, yritin väistää mutta se mokoma kääntyi takaisin ja jäi autoni alle. Kova kolina auton alla tarkoitti ketun varmaa loppua. Pysähdyin ja kävin katsomassa missä ketunraato lojuu. Mutta siellä se repolainen istui ojanpenkalla ja pällisteli minua. Siitä se lähti lönköttelemään, ei sitä ainakaan kovin pahasti sattunut.

Matka eteni aina Kokkolan ja Oulun välille asti normaalisti. Sitten sattui, autosta levisi kytkin ja sen mukana vaihteet. Jollain ilveellä sain jonkin vaihteen päälle ja kitkuteltua läheiselle autokorjaamolle. Kytkimen hydrauliikka sylinteri vuoti öljyt pihalle. Korjaukseen tarvittiin uusi yksikkö ja sen saanti kesti kolme päivää. Ei kun taksilla ja junalla takaisin Poriin. Kolme päivää harmittelin kotona ja uudelleen matkaan. Auto oli valmiina ajokunnossa. Kahvinjuontireissu pääsi taas vauhtiin.

Pieni yllätys sattui Sodankylässä, jossa porilainen hamsi Alpo, OH1US käveli kadulla vastaan. Sodankylän jälkeen maisemat kertoivat, että Lapissa ollaan ja ruskastakin näkyi jo merkkejä. Poroja oli tien varsilla ja tiellä runsaasti, mutta en onnistunut ajamaan niiden päälle. Fatijärventieltä Yyteristä 1268 km köröteltyäni olin Utsjoella. Kauas on pitkä matka mutta jo yksin pohjoiset maisemat jänkhineen, tuntureineen ja jokineen ovat tuon matkan arvoisia.

Final test
Utsjoen rannalta löytyi yksi auki oleva hotelli ja yhdessä kahvilassakin kävin, joten kahvinjuontilupaus tuli täytettyä. Ehdottomasti matkani parhaimpiin puoliin kuuluivat QRP-rigi Mosquitan onnistuneet testiyhteydet Utsjoen törmältä ruudusta KP39MV etelään aina Saksaan asti. Oheiset kuvat kertovat Utsjoen maisemista ja QRP- asemasta OH1OR / P.



Mosquitan antama todellinen ulostuloteho tarkastettiin kerholla OH1FU:n valvonnassa VR:n useimmiten luotettavalla mittarilla ja tulokseksi saatiin 4,2 wattia eli sangen tyydyttävä. Kävi mielessäni ajatus kerhon puitteissa järjestettävästä QRP-rakenteluprojektista. En tiedä olisiko kerhossamme kyseiseen projektiin osallistujia? Rakennettava QRP-rigi voisi olla esim. 80 metrin SSB TRX.

Martti, OH1OR


« edellinen ylös seuraava »
ylös
Page
Menu
ylös
Page
Menu

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Kirjaannu